Jste zde:  
||
||
||
||
Audit hospodaření NFK ČR za rok 2007, 2008, 2009

Výcvik

Audit hospodaření NFK ČR za rok 2007, 2008, 2009

Zpráva nezávislého auditora.  

 

AUDIT

Dle usnesení členské schůze ze dne 12.12.2010 nechal výbor NFK ČR provést audit hospodaření klubu za roky 2007,2008 a 2009. K auditu se přistoupilo z důvodu rozporu mezi zprávou revizní komise NFK ČR a odmítavým, resp.nesouhlasným stanoviskem tehdejší jednatelky klubu V.Čermákové a hospodářky klubu B.Roškotové s nálezem rev.komise.

Audit byl zadán spol.KLM Vista s.r.o., která se mj.specializuje na neziskové organisace. Zpráva auditora byla přednesena na čl.schůzi 3.12.2011, kde bylo také možno se zprávou osobně podrobně seznámit.

Samotná zpráva má 16 stran a je rozdělena na 2 části. První se zabývá účetními závěrkami a druhá hospodařením společnosti, potažmo doporučeními týkajícími se vnitřní organisace chodu klubu tak, aby k podobným kausám nedocházelo.Ve Zpravodaji zveřejňujeme pouze závěr auditorské zprávy a výtah podstatných pasáží z obou částí. Celá zpráva je k nahlédnutí u vedení klubu. Důležité je, že zpráva auditora v plném rozsahu potvrdila jak předchozí nález revizní komise NFK ČR , tak i zprávy daňových poradců, kteří se k hospodaření NFK ČR v letech 2007-2009 vyjádřili.

 

Výňatek ze Zprávy auditora, (celá zpráva má 16 stran):

 

Zpráva auditora

o ověření účetních závěrek a hospodaření

od 1.1. 2007 do 31. 12. 2009

Novofundland klubu ČR o.s.

 

Zpráva je vypracována nezávislým auditorem podle zákona o auditorech číslo 93/2009 Sb.

a podle auditorských směrnic, vydaných Komorou auditorů České republiky.

Za vedení účetnictví, za jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá statutární orgán účetní jednotky. Odpovědností auditora je, na základě auditu provedeného v souladu se zákonem a směrnicemi, vyjádřit názor na účetní závěrku jako celek. Audit zahrnuje ověření informací prokazujících údaje uvedené v účetní závěrce. Ověření je prováděno výběrovým způsobem a podle významnosti vykazovaných skutečností.

Organizaci zastupoval pan Jiří Janda, předseda NFK ČR. Ve smlouvě objednavatel požaduje provedení auditu v rozsahu auditu za léta 2007 -2009.

Veškeré doklady, účetní výkazy a vysvětlivky poskytla předsedkyně revizní komise pí Jaroslava Krausová

 

Ověřovatel: KLM Vista s.r.o., auditorská společnost

číslo licence 365

 

Rozsah ověření:

Závěrka k 31.prosinci 2007, 2008 a 2009 nebyla přezkoušena, byly namátkově zkontrolovány účetní doklady za období roku 2007,2008 a 2009.

Byly ověřeny účetní zápisy a vedení peněžního deníku, správnost účtování příjmů a výdajů, byla zkontrolována pokladní kniha, nebyla ověřena účetní závěrka k 31.12.2007,2008 a 2009. Byl přezkoumán majetek a hospodaření společnosti jako celku. Ověřování bylo provedeno výběrovým způsobem při respektování významnosti vykazovaných skutečností.

Povinností auditora bylo na základě provedeného auditu zpracovat zprávu a vyjádřit názor na účetní závěrku. Auditor posoudil významné odhady a rozhodnutí vedení účetní jednotky, které se promítají do účetní závěrky. Jeho povinností dále bylo postupovat v souladu s auditorskými směrnicemi tak, aby získal všechny informace, které jsou podle jeho nejlepšího vědomí nezbytné pro ověření účetní závěrky a poskytují přiměřenou záruku, že účetní závěrka neobsahuje významné nesprávnosti, ať již byly způsobeny omylem, nebo jinou příčinou.

Způsob vedení účetnictví a hospodaření společnosti byly prověřovány z hlediska obecně platných českých právních předpisů, a to zejména:

- Zákona čís. 563/1991 Sb. O účetnictví ve znění pozdějších předpisů,

- Zákona čís. 586/1992 Sb. O daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,

- Zákona čís. 234/2004 Sb. O dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů,

- Zákona čís. 593/1992 Sb. O rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších

předpisů,

- Zákona čís. 280/2009 Sb. Daňový řád, ve znění pozdějších předpisů,

- Zákona čís. 513/1991 Sb. Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,

- Opatření čj. 281,283/77 411/2000-postupy účtování pro účetní jednotky účtující v soustavě

jednoduchého účetnictví.

 

Zhodnocení systému a úrovně vedení účetnictví a provedení účetní závěrky

V souladu s § 38 a Zákona č.563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění p.p. mohou účetní jednotky, které jsou občanskými sdruženími s právní subjektivitou , pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000000 Kč ,vést účetnictví v soustavě daňové evidence /dříve jednoduché účetnictví/. Postupy účtování v této soustavě jsou taxativně uvedeny v příloze č. 1 opatření čj.281,283/77 411/2000, přičemž v článku V. tohoto ustanovení jsou taxativně vyjmenovány povinně vedené evidence a sice: peněžní deník, kniha pohledávek a závazků, knihy majetku, knihy sledování cenin a knihy mzdové agendy. Účetní jednotky účtující podle tohoto opatření nesmí provádět účetní zápisy o peněžním hospodaření mimo peněžní deník. V případě, že vedou účetní jednotky denní záznamy o tržbách odděleně ve zvláštní knize, převedou minimálně jedenkrát měsíčně souhrn denních obratů do peněžního deníku. Obdobně nesmí činit účetní zápisy mimo ostatní účetní knihy, které jsem definovala výše.

Účetní jednotka zákonnou evidenci za kontrolované období nevedla.

 

ZPRÁVA NEZÁVISLÉHO AUDITORA

pro uživatele účetní závěrky

 

 

NOVOFUNDLAND klubu ČR,občanského sdružení

k 31. prosinci 2007, 2008 a 2009.

 

Výrok auditora

Podle našeho názoru účetní závěrky za léta 2007 až 2009 jsou nepřezkoumatelné, neboť společnost za dané období nevedla veškeré účetní knihy v rozporu s opatřením čj. 281,283/77 411/2000 ve znění p.p.-postupy účtování pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví. Účetní jednotka neprovedla inventarizaci majetku společnosti v rozporu s §26, 29 a30 Zákona o účetnictví a nesestavila přehled o příjmech a výdajích a přehled o majetku a závazcích v rozporu s čl. VI opatření čj. 281,283/77 411/2000 ve znění p.p. V účetní jednotce zcela chybí vnitřní účetní předpisy- schvalování účetních případů,oběh účetních dokladů, podpisové vzory, limit pokladní hotovosti apod.Vzhledem k důležitosti skutečností uvedených výše nevyjadřujeme názor na účetní závěrku k 31.12.2007, k 31.12.2008 a k 31.12.2009.

 

 

Zpráva auditora

pro vedení občanského sdružení včetně uvedení nápravných opatření u

Novofundlandklubu ČR,o.s.

za léta 2007-2009

Věc: Zpráva o vnitřní kontrole a dalších souvisejících skutečnostech

Během průběžného ověřování Vaší společnosti za období od 1.1.2007 do 31.12.2009 jsem revidovala a testovala účetní a kontrolní systém v rozsahu, který jsem považovala za nutný. Moje práce odhalila určité skutečnosti, na které byste podle mého názoru měli být upozorněni, neboť Vám pomohou při plnění Vaší povinnosti chránit majetek účetní jednotky a vést spolehlivé účetní záznamy pro přípravu účetní závěrky. Ta má být dle zákona č. 563/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů, O účetnictví, úplná, průkazná a správná.

Mé přezkoušení používaného systému bylo nutně omezeno na takovou podobu, která je nezbytná pro formulování mého názoru na věrnost Vaší účetní závěrky ke dni 31. 12. 2007, 31.12.2008 a k 31.12.2009.

Projednala jsem tuto zprávu s panem Jiřím Jandou, která souhlasí s mými poznámkami, pokud není dále uvedeno jinak.

Prohlašuji, že žádná z mých poznámek nemá v úmyslu zpochybnit poctivost kteréhokoli z Vašich členů.

 

Poznámky obecné povahy:

V souladu s čl. 22 stanov společnosti je revizní komise společnosti povinna provést kontrolu hospodaření společnosti 1x ročně. Tato byla provedena v období od 22.10.2009 do 3.3.2010 a byla z ní vypracována zpráva revizní komise datovaná dnem 5.3.2010. Zpráva obsahuje podrobný způsob dohledání chyb a jejich opravu, nicméně neřeší zpracování účetnictví jako celku.Ve společnosti stále chybí konečná účetní závěrka za léta 2007 až 2009 a zpracování daňového přiznání k dani z příjmu právnických osob za tato období.

Doporučuji společnosti zapracovat do stanov společnosti oddíly, které stanoví zcela jednoznačnou odpovědnost za vedení účetnictví a dále za manipulaci s finančními prostředky společnosti, přičemž vedení účetnictví a manipulace s financemi by měly provádět dvě různé osoby. Za kontrolované období účetnictví vedla hospodářka společnosti / zvolená do této funkce členskou schůzí dne 6.12.2008/ a hotovostní pokladnu a evidenci bez jakékoliv delegace jednatelka společnosti.

Doporučuji společnosti stanovit funkci místopředsedy společnosti, který bude v nutných případech zastupovat statutární orgán a vymezit jeho pravomoc.

V žádném z kontrolovaných let nebyla předložena evidence členů klubu v návaznosti na zaplacení či nezaplacení členského příspěvku Není možné tudíž stanovit, kdo z členů má příspěvky uhrazeny a kdo nikoliv.Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o významnou část příjmů klubu, je tato skutečnost více než zarážející.Byla pouze přeložena evidence přijatých příspěvků platících členů v roce 2007 na rok 2008, ovšem bez výše uhrazené částky a návaznosti na účetní evidenci. Evidence členské základny ovšem bez částky členských příspěvků je obsažena pouze v roce 2007. Při revizi účetnictví bylo sice povoleno vytvoření dodatečných účetních dokladů / tak, aby byly proúčtovány chybějící členské příspěvky z přebytku financí v pokladně, chybí však zápis z revize, který dokládá o jaké doklady se taxativně jedná a jaká výše členských příspěvků a u koho tak byla tímto způsobem doúčtována.

V účetnictví společnosti není obsaženo vyúčtování dotace / částka 31000 Kč/ přijatá od Městského úřadu Praha dne 30.4.2009.

Společnost nemá zpracován přehledný soupis přijatých darů od jednotlivých donátorů

Pokladní doklady nejsou parafovány schvalovatelem účetní operace a dále podpisem účtovatele dokladu. Dále pokladní doklady nejsou v rozporu s § 8 Zákona o účetnictví číslovány!

Účetní sjetiny postrádají tzv. PRUBĚŽNÉ POLOŽKY- není tudíž možná kontrola bankovních výběrů a jejich převodů do pokladny společnosti. Např ve dnech 15.04 a dále 29.04 byl uskutečněn výběr šekem / 40000 Kč a 25000 Kč/ , 25.5. 2009 –částka 30000 Kč, 5.6 2009-částka 10000 Kč, dále 2411.2008-částka 20000 Kč, 1.9 2008-40000,00 Kč,22.5.2008-15000 Kč,19.03.2008-40000 Kč,28.08.2007-40000,00 Kč, 11.07.2007-20000,00 Kč a další, tyto peníze jsou v některých případech po delším časovém období vráceny zpět na konto –např. 24.6.2009 40000,00 Kč, dále 29.9.2009 částka 30000 , aniž byl uskutečněn jejich příjem příjmovým pokladním dokladem do pokladny společnosti. Auditor upozorňuje na skutečnost, že limit pokladní hotovosti nebyl v kontrolovaném období ve společnosti nastaven, dále doporučuje prověřit vratku nebo vyúčtování všech vybraných částek!

Zcela chybí mzdová evidence, kterou je nutno vést odděleně od vedení daňové evidence.Není tudíž možně zkontrolovat v jaké výši má být odvedena srážková daň za zaměstnance pracující ve společnosti na DPP. Chybí roční přehled odvedené srážkové daně na finanční úřad! Odvedením jiných částek srážkové daně ne finanční úřad se společnost vystavuje postihu ze strany finančního úřadu a dále pokud je tato částka vyšší , než je povinný odvod, společnosti vzniká škoda z rozdílu odvedených vyšších částek srážkové daně.

Vyúčtování výstavy Džbán 2009 není podloženo příjmovými a výdajovými doklady a je tudíž zcela nedostatečné. Chybí podpisy účtovatele.Totéž se týká vyúčtování akce Srnčí 2007.

V některých případech není vůbec jasné zda pokladní doklad patří společnosti –viz výdaj z 15.6.2008 –částka 600 Kč / číslo dokladu 0739131/!

Za rok 2007 a 2009 nebyla předložena pokladní kniha společnosti. Vedení pokladní knihy je jednou z povinných účetních knih-kniha finančního majetku,nutnost jejího vedení je stanovena opatřením 281 283/77 411/2000.

 

Příjmy daru osvobozených od darovací daně:

Upozorňuji na skutečnost, že v souladu s § 21 Zákona č. 357/1992 Sb. ve znění p.p. je nutné do 30 dnů od ukončení kalendářního roku podat přiznání k dani darovací, ke kterém příjemce daru osvobození od darovací daně uplatní.

 

Závěr:

Výše uvedený soupis nedostatků je natolik závažného charakteru,že znemožňuje stanovení a kontrolu příjmů a výdajů společnosti v jednotlivých letech. Z tohoto důvodu auditor odmítl výrok k účetním závěrkám za dané období.Doporučuji společnosti provést za dané období rekonstrukci účetnictví a případně i provést dodatečně odvod příslušných daní a zpracování daňových přiznání v souladu se všemi zákonnými předpisy.

 

V Praze dne 29.září 2011.

ing.Lenka Kruntorádová

auditor evidenční číslo 1502

 

 

Vytisknout E-mail